Cursus Yin Yoga voor beginners

Maandag 2 januari starten we met de 10-weekse cursus Yin Yoga voor beginners. Dat klinkt misschien niet heel erg WOEST, maar zo voelt het wel.

In het kort:
Yin Yoga is een yoga-variant waarbij je steeds relatief lang in een pose blijft. Dit heeft een zeer positief effect op je spieren en bindweefsel. Bij Yin Yoga gaat het vooral om leren ontspannen.

Relatief lang in één pose blijven

Het is even wennen maar bij Yin Yoga blijf je soms wel 5 minuten in dezelfde houding. Een pose voelt aan het begin ongemakkelijk. Je voelt de beperkingen van je lijf en het liefst zou je weer snel uit die houding komen. Echter ga je merken dat wanneer je meer ontspant, door onder andere op je ademhaling te letten, je lijf de pose steeds beter aankan. De bedoeling is om uiteindelijk volledig te kunnen ontspannen.

Grenzen verkennen

Wanneer je in een houding komt, merk je al snel wat er wel en niet goed gaat. Je leert te observeren wat je voelt en om daar aan toe te geven.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je een stekende of pijn voelt, maar een duidelijke gevoel van rek of druk mag er zeker zijn. Luisteren naar je lichaam is een prachtige leercurve binnen Yin Yoga.

Langzaam bewegen

Voor velen is het een hele kunst om de houdingen langzaam uit te voeren en je spieren leren te ontspannen. Je beweegt langzaam en blijft jezelf focussen op wat je voelt en of je dit tot ontspanning kunt laten overgaan. Ook als de minuten voorbij zijn, kom je weer langzaam uit de houding.

Daarna geeft docente Maaike Boger je de tijd om te voelen wat de oefening met je lijf heeft gedaan.

De voordelen van Yin Yoga:

  • Minder stijfheid
  • Betere nachtrust
  • Meer innerlijke rust
  • Meer positieve energie
  • Een betere houding

Wil jij Yin Yoga ook proberen? In januari 2023 starten we met een 10-weekse cursus. Vanwege het vele animo, starten er 3 groepen. Er zijn nog maar een paar plekken vrij, dus meld je snel aan als je erbij wilt zijn.